سرسیلندر دیزل ژنراتور

ژنراتور وسیله‌ای مفید برای تولید انرژی الکتریکی است و از قطعی برق و اختلالات آن جلوگیری می‌کنند. معمولأ ژنراتورهای بزرگ از نوع دیزلی هستند و سوخت آنها اصطلاحاً دیزلی است. در این مقاله به اهمیت و روش کار سر سیلندر دیزل ژنراتور که قسمت مهمی از موتور ژنراتور است و روی موتور قرار می‌گیرد، می‌پردازیم.

نمونه‌ای از یک ژنراتور دیزلی

هنگامی‌که رودولف دیزل مشغول به بررسی و مطالعه موتورهای بخار بود، نیروی بخار به‌نوعی سلطنتی محسوب می‌شد. زغال‌سنگ و نگهداری آن به‌قدری هزینه‌بر بود که فقط شرکت‌های پیشرفته و بزرگ آن زمان، توانایی تهیه آن را داشتند. دیزل سرانجام در سال 1897 موفق به تولید یک موتور آزمایشی با بازدهی 2.6 برابر بیشتر از سایر موتورهای بخار شد.

قبل از شروع هر کاری، ابتدا به بررسی روش تولید، نحوه کار و مزیت عمده سرسیلندر دیزل ژنراتور نسبت به سایر موتورها می‌پردازیم.

روش تولید سر سیلندر موتورهای دیزل ژنراتور

موتورهای دیزلی باتوجه ‌به مورداستفاده آن‌ها، به‌طورکلی به دو روش تولید می‌شوند. در روش اول هر سیلندر ریخته‌گری شده و سپس به بلوک‌ها پیچ می‌شود. این روش عموماً برای موتورهای دیزلی بزرگ و ژنراتور استفاده می‌شود. در روش دوم، قسمت سر موتور به‌صورت یک قطعه ریخته‌گری می‌شوند. این روش عموماً برای ماشین‌های کوچک ‌تر کاربرد دارد.

مزایای استفاده از موتور دیزلی

بزرگ‌ترین تفاوت موتورهای دیزلی و بنزینی، روش احتراق در محفظه است. عموماً موتورهای بنزینی از شمع برای احتراق سوخت خود استفاده می‌کنند درحالی‌که موتورهای دیزلی با استفاده از فشار مکانیکی برای بالابردن دمای هوای درون محفظه، خودبه‌خود باعث اشتعال سوخت می‌شوند.

در نتیجه موتورهای دیزلی بسیار ساده و محکم ‌تر تولید می‌شوند، چون به وسایل الکتریکی موردنیاز در موتورهای بنزینی احتیاج ندارند.

برتری ویژه موتورهای دیزلی این است که بیشترین میزان انرژی را تولید می‌کند. انواع مختلفی سوخت مورداستفاده وجود دارد و در نوع روغن‌های سوختی و سوخت‌های زیستی هستند که خاصیت روغن‌کاری قابل‌توجهی دارند و کمتر اشتعال‌ زا هستند. همچنین می‌توانند از روغن‌های دور ریخته شده، تولید شوند.

سرسیلندر دیزلی

در یک موتور، سرسیلندر قطعه ‌ای است که در قسمت بالایی سیلندرها قرار دارد. سرسیلندر از اصلی ‌ترین اجزای موتور محسوب می‌شود. در سرسیلندر دیزل ژنراتور بجای شمع‌ ها از نازل ‌های تزریق که ممکن است دارای شمع برقی باشد، استفاده می‌شود.

 شمع برقی شبیه به شمع‌ها در موتور بنزینی کار می‌کند. زمان شروع به کار موتور را در هوای سرد کوتاه می‌کند که موتور به‌اندازه مطلوب گرم شود و بتواند به‌تنهایی فعالیت کند. هر سرسیلندر شامل چهار سوپاپ می‌شود. از این چهار سوپاپ، دو شیر مربوط به مصرف مخلوط سوخت و هوا است. دو شیر دیگر هم برای خروج دود استفاده می‌شود.

سوپاپ‌ها

 اولین عملکرد این است که مهروموم بالایی برای سوراخ سیلندر ایجاد می‌کنند. دومین عملکرد سوپاپ‌ها، تأمین ساختار نگهدارنده شیرهای ورودی و خروجی، انژکتور سوخت و اتصالات موردنیاز است.

بررسی اجزای کلی سرسیلندرهای موتور دیزل ژنراتور

شیر ورودی: طبق عکس دریچه‌های برجسته، همان شیرهای ورودی هستند.

شیرهای ورودی

منفذ انژکتور سوخت: سوراخ‌های زرد برجسته در معرض انفجار سوخت هستند

منفذ انژکتور سوخت

بررسی دقیق ‌تر درگاه ورودی سرسیلندر ژنراتور

به‌طورکلی وقتی موتور روشن است، هوای تمیز از درگاه ورودی به داخل می‌رود و وارد محفظه احتراق می‌شود. در این مرحله فرایند احتراق آماده انجام می‌باشد.

ورود هوای تازه به محفظه احتراق

در ادامه انژکتور باید سوخت را به سیلندر تزریق کند. پیستون به سمت بالا حرکت می‌کند و فشار ایجاد می‌شود. با ایجاد این فشار، احتراق صورت می‌گیرد و دود وارد اگزوز می‌شود. در تصویر، قسمت برجسته شده همان انژکتور سوخت می‌باشد.

انژکتور سوخت

در مرحله بعد از احتراق، رهایی از دود اگزوز است. اهرم دریچه‌های خروجی را باز می‌کند و مخلوط هوا و سوخت از اگزوز خارج می‌شود.

فرایند خروج سوخت از اگزوز

سر سیلندر دیزل‌ژنراتورهای امروزه، دارای درگاه سوختی هستند و موتورهای دیزلی عموماً می‌توانند از پورت یا دریچه یا هر دو مورد استفاده کنند.

علل خرابی سرسیلندر موتور ژنراتور

در ادامه به بررسی دلایلی که باعث خرابی و نقص در عملکرد سر سیلندر خواهد شد می‌پردازیم.

  • سفت شدن غیراصولی پیچ‌های سرسیلندر که در نتیجه باعث افزایش فشار داخل سیلندر و ترک‌خوردگی آن می‌شوند.
  • قطعات مکانیکی طی مدت‌زمان طولانی و به علت کارکرد طولانی و رسیدگی ضعیف به آن‌ها، دچار استهلاک می‌شوند.
  • کاهش میزان تخلیه شیر به دلیل ضعیف بودن کفگیر و در نتیجه خوردگی نشیمنگاه شیر
  • ترک خوردن سرسیلندر به دلیل عدم خنک‌سازی مناسب و ایجاد شوک ناگهانی گرمایی
  • حرکت نامناسب روغن در سیلندر که باعث فرسایش و شکستگی قطعات سرسیلندر دیزل ژنراتور می‌شود. عموماً در موتور سرسیلندر ژنراتور، سوپاپ و سوپاپ‌های صندلی بیشتر در خطر فرسایش هستند. به خصوص مولدهای گاز باتوجه‌به ترکیبات مصرفی که دارند، بسیار بیشتر از ژنراتورهای دیزلی در معرض خوردگی هستند.

کلام آخر

در نهایت نکته مهم این است که موتورهای دیزلی کاملاً قابل‌اعتماد هستند و سرسیلندر دیزل ژنراتور نقش بسیار مهمی را در یک مجموعه برعهده دارد. سر سیلندر در بالای موتور قرار می‌گیرد و مرکز کنترل محفظه احتراق است. سوخت انژکتور را پایین نگه می‌دارد و همچنین سوپاپ‌های ورودی و شیر خروجی ژنراتور است. امیدواریم با خواندن این مقاله، اطلاعات کاملی درباره روش تولید، روش کار و علل خرابی سرسیلندر ژنراتور دیزلی دریافت کرده باشید.

محصولات مرتبط :

مقالات مرتبط :

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *