میل لنگ دیزل ژنراتور که کار آن انتقال نیروی تولید شده درون موتور به خارج موتور است به وسیله روش لنگ تراشی تولید شده و از جنس فولاد مقاوم است. همچنین میل لنگ ژنراتور را می توان تا یک بار برای اورهال کردن تراش داد ولی از حالت استاندارد خارج می شود ولی می تواند خروجی قبلی خود را بدهد.
قیمت میل لنگ موتور دیزل ژنراتور
قیمت میل لنگ موتور دیزل ژنراتور بستگی مدل موتور و توان موتور دیزل ژنراتور و همچنین کشور تولید کننده دیزل ژنراتور و همچنین به میزان درجه کیفیت این محصول بستگی دارد جهت اطلاع از قیمت این محصول با کارشناسان واحد فروش تماس بگیرید.
وظیفه میل لنگ دیزل ژنراتور
- انرژی خطی حاصل از حرکت بالا و پائین پیستون را به حرکت و قدرت دورانی تبدیل می کند.
- اکثرا جنس میل لنگ ها فولاد است، ارتعاشات میل لنگ را قطعه ای به نام فلایویل می گیرد.
- میل لنگ قطعه ای فولادیست که به وسیله شاتون و یاتاقان به پیستون های درون سیلندر متصل است.
علت خراب شدن میل لنگ دیزل ژنراتور
- وجود آشغال در روغن
- یاتاقان زدن در اثر سایش
- عدم استفاده از روغن موتور مناسب
بیشتر بخوانید: سنسور آب دیزل ژنراتور
اجزای سازنده میل لنگ موتور ژنراتور
هر میل لنگ موتور از لنگها، وزنههای متعادلکننده، یاتاقانها، فلانچ و فلایویل تشکیل شده است که در ادامه به هرکدام بهصورت مختصر میپردازیم.
لنگها
همانطور که در تصویر پایین میبینید لنگها بخشی از میل لنگ محسوب میشوند؛ با این تفاوت که روی خط محور اصلی میل لنگ قرار نگرفتهاند و انتهای بزرگ شاتون به آنها متصل میشود. تعداد لنگها در موتور بستگی به تعداد سیلندرهای ماشین موردنظر دارد. برای محاسبه آن کافی است تعداد سیلندرهای ماشین را بدانید؛ نصف آن، تعداد لنگهای موتور خواهد بود.
لنگها بهوسیله وزنههای تعادل به محور اصلی وصل میشوند؛ کار این وزنهها روانتر کردن کارکرد میل لنگ موتور ژنراتور و بالارفتن دور موتور ماشین است.
یاتاقانهای میل لنگ موتور ژنراتور
امکان حرکت و لغزش شفت و بوش، داخل یکدیگر را یاتاقان فراهم میسازد. میل لنگ برای گردش خود باید روی یاتاقان قرار بگیرد که امکان گردش پیدا کند. بدون وجود یاتاقان میل لنگ قادر به چرخش نیست؛ اما خود یاتاقان نیز به دو بخش تقسیم میشود؛ یاتاقانهای اصلی و یاتاقانهای لنگ.
یاتاقان اصلی میل لنگ یاتاقانی است که میل لنگ، توسط آن میتواند روی بدنه سیلندر بچرخد و یاتاقانهای لنگ، یاتاقانهایی هستند که اتصال و چرخش میل لنگ و شاتون به یکدیگر را امکانپذیر میسازد. یاتاقانهای لنگ نیاز بسیاری به روغنکاری دارند و زودبهزود باید روغنکاری شوند.
وزنههای متعادلکننده
همانطور که در قسمت لنگها اشاره کوچکی به این وزنه شد، وظیفه این وزنهها ایجاد تعادل بین نیروهای پیستون و شاتون است و محل قرارگیری آن در جلو و عقب لنگهاست. هر جسمی که میچرخد نیاز به ایجاد تعادل دارد که این وزنهها علاوه بر این کار باعث بالارفتن دور موتور ماشین میشود. وجود این وزنه در دو سر لنگها موجب خنثیکردن ارتعاش و فشار به یاتاقانها در میل لنگ میشود و همین امر موجب خراب نشدن میل لنگ موتور ژنراتور میشود.
فلانچ و فلایویل
بخش دیگری که بسیار در میل لنگ اهمیت دارد فلانچ است. فلانچ دایرهای سوراخدار است و کار آن اتصال فلایویل به میل لنگ است؛ با قراردادن پیچ و مهره مشترک در طول سوراخ فلانچ و سوراخ فلایویل، اتصالی قوی بین این دو قطعه برقرار میشود و انرژی پس از فلایویل به گیربکس و از آنجا به چرخهای خودرو منتقل میشود. اما خب استفاده فلایویل در کجاست؟
فلایویل علاوه بر اینکه قدرت را از میل لنگ به گیربکس، چرخ و … انتقال میدهد وظیفه مهم دیگری دارد. آن وظیفه چیزی نیست جز امکان روشن شدن خودرو، بله این فلایویل که میل لنگ را میچرخاند و با چرخش فلایویل کل میل لنگ و موتور به حرکت درمیآید؛ همه این کارها با استفاده از استارت صورت میگیرد.
میل لنگ که به صورت مستقیم به وسیله یاتاقان ها به شاتون و پیستون متصل است نیروی حاصل از سیلندر را که به صورت عمودی به آن وارد می شود را به صورت نیروی خطی تبدیل کرده و موجب اعمال قدرت می شود. میل لنگ ها در حال نوسان و گردش دارای ارتعاشات زیادی هستند که فلایول این ارتعاشات را کنترل کرده و تا حد زیادی خنثی می کند.
برخی از برند های میل لنگ ژنراتور موجود در شرکت راد دیزل :
- میل لنگ ژنراتور بنز
- میل لنگ ژنراتور پرکینز
- میل لنگ ژنراتور لوول
- میل لنگ ژنراتور کمنز
- میل لنگ ژنراتور کاترپیلار
- میل لنگ ژنراتور لیستر
- میل لنگ ژنراتور مارگو
- میل لنگ ژنراتور کامینز
- میل لنگ ژنراتور فیات
- میل لنگ ژنراتور ولوو VOLVO