راد دیزل واردکننده و تامین‌کننده تجهیزات دیزلی

تلفن تماس:

۰۲۱-۵۸۴۳۷ (۳۰ خط ویژه)

Search
Close this search box.

با انواع ژنراتور آشنا شوید.

مقدمه

بعد از معرفی برق به جهان امروز، نقش آن در زندگی افراد روز به روز پررنگ تر شد. برق تا جایی در زندگی انسان‌ ها نفوذ کرد که برخی فعالیت‌های روزانه بدون آن امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل و برای رفع این مشکل انواع ژنراتور تولید و عرضه شد. ژنراتورها تامین کننده‌های برق در موارد ضروری هستند. این ابزار کمک می‌کنند تا در مواقع ضروری فعالیت‌هایی که نیاز به برق دارند، مختل نشوند. استفاده از ژنراتور در مکا‌ن‌هایی مانند بیمارستان‌ها که نیاز ضروری به برق حس می‌شود، مرسوم شده است. بهتر است انتخاب بهترین ژنراتور برای یک مکان، تحت نظر یک کارشناس با تجربه و با انجام محاسبات دقیق انجام شود. این کار کمک می‌کند تا هزینه‌ها مدیریت شوند. در ادامه راجع به کارکرد ژنراتور و انواع مختلف آن سخن می‌گوییم.

ژنراتورها مولدهای برق هستند.
ژنراتورها مولدهای برق هستند.

ژنراتور و نحوه عملکرد آن

مولدهای برق با ظرفیت کم، تحت عنوان موتورهای برق شناخته می‌شوند. اما مولدهای برق با ظرفیت تولید برق بالا را ژنراتور می‌نامند. ژنراتور از انواع سوخت برای تولید نیرو برق استفاده می‌کنند. سوخت مصرفی در ژنراتورها مختلف بوده و همین امر باعث دسته‌بندی ژنراتورها به انواع متفاوت شده است. ژنراتورها با مصرف سوخت، تولید انرژی مکانیکی می‌کنند. این انرژی مکانیکی باعث تولید بار الکتریکی در مدار الکتریکی ژنراتور شده و در نهایت ژنراتور برق را به عنوان خروجی خود تحویل می‌دهد. علاوه بر سوخت، موارد استفاده و نوع خروجی نیز از دیگر مولفه‌هایی هستند که ژنراتور‌ها با توجه به آن‌ها دسته‌بندی می‌شوند. در ادامه انواع ژنراتور را نام برده و ساختار آن‌ها را شرح می‌دهیم.

ساختار انواع ژنراتور

ژنراتور‌ها از دو بخش متحرک و ساکن تشکیل شده‌اند. به قسمت متحرک یک ژنراتور روتور و به قسمت ساکن ژنراتورها استاتور گفته می‌شود. از طرفی قسمت متحرک ژنراتور‌ها که با نام روتور شناخته می‌شود، به دو شکل ماشین‌های قطب صاف و ماشین‌های قطب برجسته موجود هستند. اگر بخواهیم اجزای یک ژنراتور را با جزئیات بیشتر نام ببریم، باید بگوییم که یک ژنراتور از موتور، مولد، سیستم سوخت، سیستم خنک‌سازی و اگزوز، تنظیم کننده ولتاژ، شارژ باطری، سیستم روغن‌کاری، پنل کنترل و چارچوب اصلی تشکیل شده است.

توان تولید برق در هر یک از ژنراتورها متفاوت می‌باشد.
توان تولید برق در هر یک از ژنراتورها متفاوت می‌باشد.

انواع ژنراتور

همانطور که گفته شد، ژنراتورها دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم. ژنراتور‌ها بر اساس سه مولفه  نوع سوخت ، موارد استفاده و نوع خروجی دسته بندی می‌شوند.

  • دسته‌بندی انواع ژنراتور بر اساس نوع سوخت مصرفی

ژنراتورها از سه نوع سوخت گاز، بنزین و گازوئیل استفاده می‌کنند.

ژنراتور هایی که از بنزین برای سوخت استفاده می‌کنند، نسبت به دیگر انواع ژنراتور بسیار پر استفاده می‌باشند. دلیل استقبال زیادی که از این نوع ژنراتور می‌شود، آن است که دسترسی به سوخت آن راحت تر است. اما جالب است بدانید که کارائی نوع بنزینی در مناطق سردسیر کم بوده و استفاده از آن‌ها در این مناطق توصیه نمی‌شود. نکته مهمی دیگری که راجع به ژنراتور بنزینی وجود دارد این است که رسیدگی به فیلتر هوا در این نوع بسیار مهم است.

ژنراتور‌های گازوئیلی معمولا ژنراتورهای بسیار بزرگی هستند که برای مصارف زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ژنراتورها قدرت بسیار بالایی دارند اما در هنگام فعالیت آلودگی صوتی زیادی ایجاد می‌کنند. از طرفی دیگر هنگام فعالیت آلاینده هایی چون انواع گازهای سمی را وارد محیط می‌کنند. از این رو می‌بایست در محیط هایی استفاده شوند که تهویه هوا به سهولت انجام می‌شود.

ژنراتورهای گازی از انواع دیگر ژنراتورها هستند. این ژنراتورها در هنگام فعالیت، آلودگی بسیار کمی ایجاد می‌کنند. علاوه بر آن سوخت‌رسانی به آن‌ها آسان تر و کم هزینه تر می‌باشد. اما از طرفی دیگر قیمت آن‌ها نسبت به دیگر انواع ژنراتور کمی بیشتر است. در استفاده از ژنراتورهای نوع گازی می‌بایست تمام نکات ایمنی را رعایت نمود زیرا احتمال حریق در این نوع ژنراتور بیشتر است.

نوع دیگری از ژنراتورها نیز وجود دارند که قابلیت استفاده از دو نوع سوخت گاز و بنزین را دارند. این نوع ژنراتورها به ژنراتورهای دوگانه سوز معروف هستند.

البته انواع دیگری از ژنراتورها نیز وجود دارند که از آب و نیروی چرخش در پره‌ها کمک گرفته و برق تولید می‌کنند. این نوع ژنراتورها به ژنراتورهای آبی معروف هستند.

  • دسته‌بندی ژنراتورها بر اساس نوع کارکرد

ژنراتورهای موجود در بازار بر اساس نوع کارکردشان نیز تقسیم ‌بندی ویژه‌ای دارند. ژنراتورها بر اساس نوع کارکرد به سه دسته صنعتی، نیمه صنعتی و خانگی دسته‌بندی می‌شوند. مولفه اصلی که باعث تمایز این سه نوع از یکدیگر می‌شود، میزان توان آن‌ها می‌باشد. در واقع میزان توان آن‌ها باعث شده تا در مکان‌های مختلفی از آن‌ها استفاده شود.

ژنراتورهای خانگی دارای در میان انواع ژنراتور دارای توان تولیدی پایین‌تری هستند. انواع ژنراتورهای بنزینی و گازوئیلی در این دسته جای می‌گیرند. توان این نوع ژنراتورها بین دو تا هشت کیلو وات برآورد شده است.

ژنراتورهای نیمه صنعتی بین هفت تا پانزده کیلو وات توان دارند. این نوع ژنراتورها معمولا در فعالیت هایی مانند جوشکاری و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ژنراتورها مصارف خانگی و صنعتی دارند.
ژنراتورها مصارف خانگی و صنعتی دارند.

ژنراتورهای صنعتی نوع دیگری از ژنراتورها هستند که از نظر توان از دیگر انواع مولدهای برق قوی تر عمل می‌کنند. توان این دستگاه‌ها حدودا 1200 کیلو وات می‌باشد. این ژنراتورها برای مصارف بزرگی چون : معادن، صنایع، کارخانه ها، شهرها و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • انواع ژنراتور ها بر اساس خروجی

نوع دیگری از دسته بندی ژنراتورها بر اساس خروجی آن‌ها می‌باشد. خروجی ژنراتورها می‌تواند تک فاز یا سه فاز باشد. در ژنراتورهای تک فاز از دو رشته سیم و در ژنراتورهای سه فاز از چهار رشته سیم استفاده شده است. ژنراتورهایی که از نوع تک فاز هستند، بیشتر در مصارفی با نیاز کم به برق مانند مصارف خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ژنراتورهای تک فاز قیمت کمتری نسبت به انواع ژنراتور سه فاز دارند. ژنراتورهای سه فاز معمولا در صنایع استفاده می‌شوند.

کلام پایانی

نیاز به برق و ضرورت وجود آن در فعالیت‌های روزمره باعث شده تا افراد به فکر استفاده از مولدهای برق باشند. مولدهای برق که با نام ژنراتورهای برق نیز معروف هستند، بیشتر برای مواقع اضطراری استفاده می‌شوند. انواع متفاوتی از ژنراتورها در بازار موجود است که تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. دانستن انواع مختلف ژنراتور و تفاوت میان آن‌ها کمک می‌کند تا خریدار خریدی متناسب با نیاز خود انجام دهد. در این مقاله سعی شد انواع مختلف ژنراتور معرفی و کاربرد‌ها و ویژگی هر کدام شرح داده شود.

ژنراتورها بر اساس سوخت به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند.

محصولات مرتبط :

مقالات مرتبط :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط با محصولات
اطلاعات تماس