راد دیزل واردکننده و تامین‌کننده تجهیزات دیزلی

تلفن تماس:

۰۲۱-۵۸۴۳۷ (۳۰ خط ویژه)

Search
Close this search box.

روشنایی با ژنراتور برق

ژنراتور برق همان‌ طور که از نام آن مشخص است دستگاهی برای تولید انرژی است. این ماشین، تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی را انجام می‌دهد. انرژی منبعی حساس و لازم برای جامعه امروز بشریت است که در قرن حاضر، اقشار مختلف از هر طیفی که باشند کاملاً به آن وابسته هستند تا بتوانند حتی معمولی‌ترین کارهای زندگی روزمره را انجام دهند. برای کارکردن، به کار انداختن تجهیزات و ماشین‌های مختلف و به طور کلی زنده نگه‌داشتن جهان، امروز به انرژی نیازمندیم.

ژنراتور انرژی الکتریکی را خلق نمی‌کند!

ژنراتور برق وسیله‌ای است که انرژی مکانیکی به دست آمده از منبع بیرونی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. در واقع باید به این موضوع اساسی توجه داشت که ژنراتور، انرژی الکتریکی را خلق نمی‌کند، بلکه از تبدیل نوعی دیگر از انرژی، تولید می‌کند. فرآیند تولید برق توسط ژنراتور را می‌توان با کار پمپ آب که باعث جریان آب می‌شود، اما واقعا آبی ایجاد نمی‌کند، مقایسه کرد. شاید در نگاه اول تصور شد که یک پمپ آب در حال خلق آب است اما این ماشین فقط وسیله‌ای است که آب را از منبع دریافت کرده، در خود جریان داده و خارج می‌کند.

ژنراتورهای برق مدیون مایکل فارادی

کار ژنراتورهای امروزی، بر اساس القای الکترومغناطیس کشف شده توسط مایکل فارادی در سال ۱۸۳۱ انجام می‌گیرد. مایکل فارادی، دانشمند انگلیسی تبار، کشف کرد؛ جریان بالای بار الکتریکی می‌تواند توسط حرکت رسانای الکتریکی، مانند سیمی که شامل بار الکتریکی در میدان مغناطیسی است، القا شود. این کار، تفاوت ولتاژی را بین دو انتهای سیم یا رسانای الکتریکی ایجاد می‌کند که این تفاوت ولتاژ، باعث می‌شود بار الکتریکی جریان یافته و جریان الکتریکی تولید شود.

مایکل فارادی کاشف انگلیسی قرن ۱۹ میلادی

 

مایکل فارادی کاشف انگلیسی قرن ۱۹ میلادی

ژنراتور برق جریان مستقیم نوعی ژنراتور است که به القا elect الکترومغناطیسی وابسته بوده و قادر است آن را به انرژی الکتریکی تبدیل کند. دینامو یکی از شناخته شده‌ترین انواع تولید کننده‌های انرژی است و انرژی مکانیکی موجود را به چرخش شافت تبدیل می‌کند. این امر، باعث نوسان قدرت میدان مغناطیسی شده و منجر به القای ولتاژ در پایانه‌های موجود در آن می‌شود. بنابراین، هنگامی که آن‌ها تحت تاثیر بار قرار می‌گیرند، منجر به گردش انرژی می‌شوند.

نبض حیات در اختیار ژنراتورها!

ژنراتورها در دنیای امروز کاربرد فراوانی دارند و وجود آن‌ها در اماکن مختلف نه تنها لازم بلکه ضروری است.

بیمارستان‌ها، هتل‌ها، در صنایع مختلف و شرکت‌های بزرگ و حتی در بعضی خانه‌ها لزوم وجود ژنراتور برق کاملا احساس می‌شود. فقط یک لحظه تصور کنید؛ برق یک بیمارستان قطع شود. چه اتفاقی برای بیماران خواهد افتاد؟!

ژنراتور برق و کاربردهای آن در زندگی امروز

 

ژنراتور برق و کاربردهای آن در زندگی امروز

با توجه به نیازهای متفاوت در مکان‌های مختلف، ژنراتورهای برق متنوعی در بازار موجود است و می‌توان مدل‌های متفاوت با قدرت‌های مختلف را با توجه به نیاز تهیه کرد.

برای تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی می‌توان از بین ژنراتورهای زیر یکی را انتخاب کرد:

  • ژنراتورهای ناهمزمان (یا القایی)
  • ژنراتورهای همزمان
  • ژنراتورهای جریان مداوم

به این نکته توجه کنید که موتور الکتریکی شبیه ژنراتور است با این تفاوت که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند و نباید آن‌ها را با ژنراتور اشتباه گرفت.

روش‌ها و ابزاری نیز برای تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی وجود دارد مثل باتری. در مورد تبدیل انرژی خورشیدی به برق نیز می‌توان از مولدهای فتوولتائیک استفاده کرد.

انواع مختلف ژنراتور برق

انواع ژنراتور

برای تهیه ژنراتور برق متناسب باید با انواع مختلف این وسیله آشنا باشید تا بتوانید بر اساس کارکرد مختلف آن‌ها، ژنراتوری مناسب با نیازتان تهیه کنید.

ژنراتورها بر اساس نوع سوخت، نوع کارکرد و نوع خروجی انواع مختلفی دارند

ژنراتور بر اساس نوع سوخت

  • گازی
  • بنزینی
  • دیزلی

در ژنراتورهای گازی، ورودی موتور، گاز CNG یا LPG است که با ایجاد احتراق در سیلندرهای موتور، در خروجی به شما انرژی مکانیکی می‌دهد و باعث ایجاد چرخش شفت موتور می‌شود تا با اتصال آن به ژنراتور (آلترناتور) بتوان برق تولید کرد. ژنراتورهای گازی کمترین میزان آلودگی را دارد اما نسبت به انواع دیگر ژنراتورها قیمت بالاتری دارد.

ژنراتور برق بنزینی پرکاربردترین نوع ژنراتور موجود در بازار هستند که البته در محیط‌هایی با آب و هوای سرد کارایی پایینی دارند. ژنراتورهای دو گانه سوز نیز وجود دارد که امکان استفاده از گاز و بنزین را دارد.

موتورهای گازوئیلی معمولا در ژنراتورهای بزرگ مورداستفاده قرار می‌گیرند. قدرت بالایی دارند اما آلودگی صوتی و همچنین محیطی زیادی تولید می‌کنند و در حین کار، گازهای سمی نیز از آن‌ها متصاعد می‌شود. در نتیجه این نوع ژنراتورها باید در محیط‌هایی استفاده شود که تهویه مناسب وجود داشته باشد.

خرید ژنراتور متناسب

ژنراتور بر اساس نوع کارکرد

  • صنعتی
  • نیمه‌صنعتی
  • خانگی

از آنجایی که میزان برق مصرفی در صنایع مختلف با یکدیگر متفاوت بوده و همچنین مصرف صنایع با مصارف خانگی و مسکونی با یکدیگر فرق دارد، انواع ژنراتور با توان خروجی متفاوت در بازار موجود است که بر اساس نیاز، در محیط‌های مختلف به کار گرفته می‌شود.

بر همین اساس ژنراتورها به انواع بزرگ و کوچک و متوسط نیز تقسیم می‌شوند که میزان برق تولیدی توسط آن‌ها متفاوت است.

ژنراتور برق بر اساس خروجی

  • تک فاز
  • سه فاز

در سیستم تک فاز از دو رشته سیم و در سیستم سه فاز از چهار رشته سیم استفاده می‌شود. تک فاز معمولا در مصارف خانگی مورداستفاده قرار می‌گیرد و هزینه اولیه پایین‌تری دارد، اما سه فاز اغلب کاربرد صنعتی دارد.

تقسیم‌بندی اجزای ژنراتور

 

اجزای اصلی ژنراتور

اگر بخواهیم این اجزا را به‌دقت مورد بررسی قرار دهیم، باید بگوییم این بخش‌ها به دسته‌های مهم زیر طبقه‌بندی خواهند شد.

مجموعه روغن‌کاری، تنظیم‌گرهای ولتاژ سیستم،؛ سردساز، اگزوز، صفحه کنترل‌کننده، موتور، آلترناتور یا دستگاه تولیدکننده متناوب برق، مجموعه سوخت‌رسانی، محفظه اصلی و همچنین شارژکننده‌های باطری‌.

حرف آخر

با انواع ژنراتور برق در متن بالا آشنا شدید. این که ژنراتورها بر اساس نوع سوخت مصرفی، نوع کاربری و همچنین بر اساس خروجی دسته‌بندی می‌شوند، به شما کمک می‌کند که بهترین و متناسب‌ترین انتخاب را با توجه به نیازتان داشته باشید.

به این نکته نیز توجه کنید که ژنراتور بنزینی پرکاربردترین نوع ژنراتور موجود در بازار است که البته در محیط‌هایی با آب و هوای سرد کارایی چندان مناسبی ندارد. جهت تهیه انواع ژنراتور انتخابی می‌توانید از ما کمک بگیرید تا با کمترین هزینه، آسان‌ترین روش خرید به شما پیشنهاد شود و بهترین خدمات را دریافت کنید.

 

محصولات مرتبط :

مقالات مرتبط :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط با محصولات
اطلاعات تماس