موتور برق گازوئیلی چیست؟
مقدمه:
موتور الکتریکی وسیلهای بسیار کارآمد است که میتواند به عنوان منبع پیشرانه در هر وسیله نقلیه زمینی مورد استفاده قرار گیرد. فقط باید به موفقیت قطار برقی و موتور برقی گازوئیلی نگاه کرد تا دریابیم که چنین خودرویی واقعاً توانایی و قدرت بالایی دارد.
موتورهای مدرن در هر اندازه از نظر کارایی در برابر استانداردهای تعیین شده توسط انجمن ملی تولیدکنندگان برق درجه بندی میشوند. رتبه بندی آنها حداقل کارایی اسمی را بر اساس خروجی تعیین میکند و برای رسیدن به بازده بهینه که نشان از برتری دارد ، موتور باید حدود 90٪ بازده یا بیشتر داشته باشد. متأسفانه ، سیستم های ذخیره سازی الکتریکی با سهولت و فضا و بازده وزنی سوخت های پایه نفتی مطابقت ندارند و بنابراین جایگزینی موتور بنزینی کار دشواری است.
موتور برقی گازوئیلی:
از مدت ها قبل موتور برق گازوئیلی وسیله ای برای تولید برق محلی برای مناطقی بوده است که با قطعی مکرر یا تجهیزات حساس نیاز به برق مداوم دارند. ژنراتورهای کارآمد در هر دو نوع احتراق داخلی و توربینی وجود دارند. به دلیل مزیت شناخته شده آنها نسبت قدرت به وزن ، یک پارامتر بسیار مهم برای هر وسیله نقلیه در حال حرکت است. این موتورها می تواند تقریباً با هر سوختی کار کنند و هنگام کار با سوخت گازوئیل ، تقریباً 22.7 لیتر در ساعت (6 گالن در ساعت) مصرف می کند.
طرزکار موتور دیزلی:
اشتعال سوخت گازوئیل پیستون های متصل به یک موتور الکتریکی را هل میدهد. برق حاصل از آن موتورهای متصل به چرخ های لوکوموتیو را تأمین میکند. یک موتور برقی گازوئیلی از گرمای تولید شده از فشرده سازی هوا در طول چرخه های بالادست استفاده میکند تا سوخت را مشتعل کند. دکتر رودلف دیزل این نوع موتورها را طراحی کرده است و در سال 1892 آن را ثبت اختراع کرد.
سوخت گازوئیل در مخزن سوخت ذخیره میشود و توسط پمپ سوخت برقی به موتور تحویل داده میشود. سوخت دیزل به دلیل نوسانات کمتر، هزینه کمتر و دردسترس بودن، به سوخت مورد نظر برای استفاده از لوکوموتیو راه آهن تبدیل شده است.
موتور دیزلی جزو اصلی موتور برق گازوئیلی است. این یک موتور احتراق داخلی است که از چندین سیلندر متصل به یک میل لنگ مشترک تشکیل شده است. با فشار زیاد سوخت مشتعل میشود و پیستون را به سمت پایین هل میدهد. حرکت پیستون یک میل لنگ را می-چرخاند.
موتور برق گازوئیلی به ژنراتور اصلی متصل است که قدرت مکانیکی موتور را به توان الکتریکی تبدیل میکند. سپس برق از طریق مدارهای ایجاد شده توسط اجزای مختلف تابلو برق به موتورهای کششی توزیع میشود.
مهندسان با استفاده از دریچه گاز با کنترل الکتریکی، خروجی لوکوموتیو را کنترل میکند. با باز شدن، سوخت بیشتری به سیلندرهای موتور تزریق میشود و باعث افزایش توان مکانیکی آن میشود. تحریک ژنراتور اصلی افزایش می یابد ، و تولید برق آن افزایش مییابد.
کاربرد موتور برقی دیزلی:
سیستم انتقال قدرت دیزل-الکتریکی در یک موتور برق گازوئیلی در واقع یک سیستم انتقال نیرو برای وسایل نقلیه است که توسط موتورهای دیزلی در حمل و نقل جاده ای، ریلی و دریایی کار میکنند. سیستم انتقال قدرت دیزل-الکتریکی بر اساس سیستم انتقال قدرت بنزین-برق است، سیستم انتقال قدرت بسیار مشابهی که برای موتورهای بنزینی استفاده میشود.
انتقال برق دیزل-الکتریکی در راه آهن توسط لوکوموتیوهای دیزلی-الکتریکی و چندین واحد دیزل-الکتریکی استفاده می شود، زیرا موتورهای الکتریکی قادر به تأمین گشتاور کامل در صفر دور در دقیقه هستند. سیستم های دیزل-الکتریکی همچنین در حمل و نقل دریایی، از جمله زیردریایی ها، و در برخی از وسایل نقلیه زمینی استفاده میشود.
تفاوت موتور برقی و دیزلی:
پیشرانه موتور برقی گازوئیلی که به عنوان موتورهای اصلی به کار می روند. درایو دیزل-الکتریکی فضای کمتری نسبت به موتور دو زمانه متحرک مستقیم دارد که به قسمت عقب اجازه میدهد باریکتر باشد و جریان بهتری روی پروانه داشته باشد. نه تنها قطار محرک دیزل الکتریکی سبکتر از موتور دو زمانه است بلکه وزن آن نیز میتواند به صورت یکنواخت توزیع شود. همچنین نیازی به ژنراتورهای کمکی نیست.
پیشرانه دیزل الکتریکی (DE) در اوایل دهه 1900 ظهور کرد اما در بیشتر قرن به طاقچه های مخصوص محدود می شد.
قیمت موتور برق گازوئیلی:
موتور برق گازوئیلی با قیمت های بسیار متفاوت در بازار وجود دارد و بسته به اینکه قدرت این موتور چند اسب بخار است و مدل و برند آن چیست متفاوت است. بهتر است موتور دیزلی را از شرکت های تولید کنند داخلی به صورت مستقیم و یا نمایندگی های مجاز برند های خارجی خریداری نمایید.
محصولات مرتبط :
- ژنراتور گازسوز 3000 کاوا کاترپیلار
- ژنراتور گازسوز 2750 کاوا کاترپیلار
- ژنراتور گازسوز 2250 کاوا کاترپیلار
مقالات مرتبط :
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.