راد دیزل واردکننده و تامین‌کننده تجهیزات دیزلی

تلفن تماس:

۰۲۱-۵۸۴۳۷ (۳۰ خط ویژه)

Search
Close this search box.

میل لنگ موتور ژنراتور

میل لنگ موتور ژنراتور یک کلمه فارسی بوده و منظور میله‌ای است که از حالت ضخیم خارج شده است. این میل توسط لنگ تراشی تولید می‌شود و از فولاد مقاوم‌تر است؛ کار این وسیله انتقال نیروی تولید شده درون موتور به خارج موتور است. انرژی خطی حرکت بالا و پایین پیستون را به حرکت و قدرت دورانی تبدیل می‌کند که البته تعداد لنگ‌های میل لنگ متناسب با تعداد سیلندرهای یک موتور است.

اجزا سازنده میل لنگ موتورهای ژنراتور

 

اجزای سازنده میل لنگ موتور ژنراتور

هر میل لنگ موتور از لنگ‌ها، وزنه‌های متعادل‌کننده، یاتاقان‌ها، فلانچ و فلایویل تشکیل شده است که در ادامه به هرکدام به‌صورت مختصر می‌پردازیم.

لنگ‌ها

همان‌طور که در تصویر پایین می‌بینید لنگ‌ها بخشی از میل لنگ محسوب می‌شوند؛ با این تفاوت که روی خط محور اصلی میل لنگ قرار نگرفته‌اند و انتهای بزرگ شاتون به آنها متصل می‌شود. تعداد لنگ‌ها در موتور بستگی به تعداد سیلندرهای ماشین موردنظر دارد. برای محاسبه آن کافی است تعداد سیلندرهای ماشین را بدانید؛ نصف آن، تعداد لنگ‌های موتور خواهد بود.

 لنگ‌ها به‌وسیله وزنه‌های تعادل به محور اصلی وصل می‌شوند؛ کار این وزنه‌ها روان‌تر کردن کارکرد میل لنگ موتور ژنراتور و بالارفتن دور موتور ماشین است.

قسمت‌های سبز رنگ در تصویر لنگ‌ها هستند

 

یاتاقان‌های میل لنگ موتور ژنراتور

امکان حرکت و لغزش شفت و بوش، داخل یکدیگر را یاتاقان فراهم می‌سازد. میل لنگ برای گردش خود باید روی یاتاقان قرار بگیرد که امکان گردش پیدا کند. بدون وجود یاتاقان میل لنگ قادر به چرخش نیست؛ اما خود یاتاقان نیز به دو بخش تقسیم می‌شود؛ یاتاقان‌های اصلی و یاتاقان‌های لنگ.

یاتاقان اصلی میل لنگ یاتاقانی است که میل لنگ، توسط آن می‌تواند روی بدنه سیلندر بچرخد و یاتاقان‌های لنگ، یاتاقان‌هایی هستند که اتصال و چرخش میل لنگ و شاتون به یکدیگر را امکان‌پذیر می‌سازد. یاتاقان‌های لنگ نیاز بسیاری به روغن‌کاری دارند و زودبه‌زود باید روغن‌کاری شوند.

قسمت‌های قرمز یاتاقان‌های میل لنگ موتور هستند

 

وزنه‌های متعادل‌کننده

همان‌طور که در قسمت لنگ‌ها اشاره کوچکی به این وزنه شد، وظیفه این وزنه‌ها ایجاد تعادل بین نیروهای پیستون و شاتون است و محل قرارگیری آن در جلو و عقب لنگ‌هاست. هر جسمی که می‌چرخد نیاز به ایجاد تعادل دارد که این وزنه‌ها علاوه بر این کار باعث بالارفتن دور موتور ماشین می‌شود. وجود این وزنه در دو سر لنگ‌ها موجب خنثی‌کردن ارتعاش و فشار به یاتاقان‌ها در میل لنگ می‌شود و همین امر موجب خراب نشدن میل لنگ موتور ژنراتور می‌شود.

فلانچ و فلایویل

بخش دیگری که بسیار در میل لنگ اهمیت دارد فلانچ است. فلانچ دایره‌ای سوراخ‌دار است و کار آن اتصال فلایویل به میل لنگ است؛ با قراردادن پیچ و مهره مشترک در طول سوراخ فلانچ و سوراخ فلایویل، اتصالی قوی بین این دو قطعه برقرار می‌شود و انرژی پس از فلایویل به گیربکس و از آنجا به چرخ‌های خودرو منتقل می‌شود. اما خب استفاده فلایویل در کجاست؟

فلایویل علاوه بر اینکه قدرت را از میل لنگ به گیربکس، چرخ و … انتقال می‌دهد وظیفه مهم دیگری دارد. آن وظیفه چیزی نیست جز امکان روشن شدن خودرو، بله این فلایویل که میل لنگ را می‌چرخاند و با چرخش فلایویل کل میل لنگ و موتور به حرکت درمی‌آید؛ همه این کارها با استفاده از استارت صورت می‌گیرد.

انواع میل لنگ موتور ژنراتور

میل لنگ را می‌توان بر اساس تعداد لنگ‌هایشان یا محورهای اصلی به دسته‌های زیادی طبقه‌بندی کرد؛ اما به‌طورکلی این میل لنگ‌ها طبقه‌بندی خاصی ندارند و بسته به نوع استفاده و هدف از تولید با یکدیگر فرق می‌کنند. تعداد میل لنگ‌ها و طرز استفاده از آنها به نوع، اندازه و دور موتور موردنظر بستگی دارد.

تصویر کلی از میل لنگ موتور ژنراتور

 

اگر میل لنگ موتور ژنراتور شما خراب شده باشد احتمال رخ‌دادن دو اتفاق وجود دارد. این دو اتفاق عبارت‌اند از:

  • نرسیدن روغن به میل لنگ که دو دلیل دارد یا به دلیل خرابی اویل پمپ است یا به دلیل گرفتگی مسیر سیکل روغن‌کاری است.
  • اگر از میل لنگ بیشتر از توانش کار گرفته شود یا مدت زمان درگیری آن بیش از حد توانش باشد باعث ایجاد آسیب‌ها، خوردگی‌ها و خراش‌ها می‌شود.

که در این دو اتفاق میزان خسارت در مورد اول خیلی بیشتر از مورد دوم است.

نکته: به دلیل حساسیت زیاد هر یک از اجزای تشکیل‌دهنده میل لنگ، تعمیر آن نیز به‌دقت و حساسیت بالایی نیاز دارد. هنگام تعمیر هیچ‌گاه به میل لنگ دمای بالا وارد نکنید؛ چراکه این عمل باعث دفورمه شدن، تابیدگی و به‌هم‌ریختن بالانس میل لنگ می‌شود.

حرف آخر

در این مقاله شما با میل لنگ موتور ژنراتور آشنا شدید و متوجه شدید هرکدام از اجزا آن چه وظیفه‌ای دارند و هرکدام در کجای میل لنگ هستند. اجزای مهم تشکیل‌دهنده میل لنگ‌ها، وزنه‌های متعادل‌کننده، یاتاقان‌ها، فلانچ و فلایویل ها هستند و هریک وظیفه مهمی دارند که با کاستی هرکدام میل لنگ قابل به چرخش نیست. همچنین در انتهای مطلب نکاتی درباره چگونگی برخورد با میل لنگ خراب و علل خراب‌شدن و تفاوت خسارت آن دو نیز به شما گفته شده است.

محصولات مرتبط :

مقالات مرتبط :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط با محصولات
اطلاعات تماس