راد دیزل واردکننده و تامین‌کننده تجهیزات دیزلی

تلفن تماس:

021-58437 ( 30 خط )

Search
Close this search box.

موتور برق دیزلی یک موتور احتراق داخلی

موتور برق دیزلی

فشرده سازی مکانیکی منجر به افزایش دمای هوا در سیلندر شده و در نهایت احتراق سوخت در موتور برق دیزلی انجام می گیرد. در حالی که در موتور بنزینی از احتراق شمع بهره می گیرند.

نحوه فرایند موتور برق دیزلی

موتورهای دیزلی تنها با فشرده سازی هوا یا فشرده سازی هوای مخلوط با گازهای باقیمانده از احتراق اگزوز کار می کنند. بدین ترتیب دمای هوای داخل سیلندر تا اندازه ای افزایش یافته که باعث اشتعال خود به خودی سوخت دیزل اتمیزه شده در محفظه احتراق می شود. مخلوط هوا و سوخت در این موتور ناهمگن بوده و این موتور به جای مهار هوای ورودی، وابسته به تغییر میزان سوخت تزریق شده می باشد.

عملکرد موتور برق دیزلیعملکرد موتور برق دیزلی

راندمان بالای موتور

در بین تمامی موتورهای احتراق داخلی یا خارجی، موتور برق دیزلی دارای بالاترین راندمان حرارتی می باشد.

عملکرد موتور برق ديزلی

در این موتورها عملیات به صورت دو زمانه یا به صورت چهار زمانه انجام می گیرد.

  • عملکرد دو زمانه

این چرخه می تواند نیاز به یک یا هر دو سوپاپ را در هنگام طراحی موتور برق ديزلی رفع کند. هواگیری و هوای ورودی معمولا از طریق پورت های لاینر سیلندر تامین می گردد. خروجی اگزوز می تواند از طریق سوپاپ هایی که سر سیلندر تعبیه شده اند یا از طریق پورت های لاینر سیلندر صورت گیرد. در این نوع عملکرد، ساخت موتور به دلیل طراحی پورت به جای دریچه های اگزوز، ساده سازی شده اند.

  • عملکرد چهار زمانه

موتور برق ديزلی همانند موتورهای بنزینی از چرخه احتراق چهار زمانه استفاده می کند.

این چهار مرحله عبارتند از:

  1. ورودی: دریچه ورودی باز می شود و بدین ترتیب هوا وارد شده و پیستون را به سمت پایین هدایت می کند.
  2. فشرده سازی: پیستون به سمت بالا بازگشته و هوا فشرده می شود.
  3. احتراق: همانطور که پیستون به بالا می رسد، سوخت در زمان مناسب تزریق شده و مشتعل می گردد که این امر پیستون را وادار به پایین آمدن می کند.
  4. اگزوز: پیستون دوباره به بالا رفته و اگزوز حاصل از احتراق را از دریچه اگزوز خارج می کند.

1موتور برق چهار زمانه1موتور برق چهار زمانه

چرخه موتور برق دیزلی

در موتور دیزل، ابتدا فقط هوا وارد محفظه احتراق می گردد. سپس هوا متراکم می گردد. فشردگی هوا باعث افزایش دمای هوا می شود. در مرحله فشار بالا، سوخت مستقیما به هوای فشرده که در محفظه احتراق قرار دارد، تزریق می شود. انژکتور سوخت، تجزیه سوخت به قطرات کوچک را بر عهده دارد. بدین ترتیب سوخت به طور مساوی توزیع می گردد. گرمای هوای فشرده شده، سوخت را از سطح قطرات تبخیر می کند. مراحل اشتعال و احتراق هوای فشرده در موتور برق دیزلی ادامه یافته و احتراق بدون جرقه زنی جداگانه اتفاق می افتد.

انواع موتور برق دیزلی

این موتورها از نظر سایز و قدرت به سه دسته تقسیم می گردند:

  • موتور برق دیزلی کوچک

موتورهای برق دیزلی کوچک دارای قدرت خروجی کمتر از 188 کیلووات هستند. متداول ترین نوع موتور همین نوع است. این موتورها از نوع تزریق مستقیم، 4 یا 6 سیلندر و خطی هستند و تعداد زیادی از آن ها با خنک کننده های اضافی توربو شارژ می شوند.

 کاربرد این موتورها:

  • ساختمانی
  • کشاورزی
  • اتومبیل ها
  • کامیون های سبک
  • کشاورزی
  • موتور برق دیزلی متوسط

موتورهای متوسط قدرتی بین 188 تا 750 کیلووات یا 252 تا 1006 اسب بخار دارند. از این موتورها عمدتا در کامیون های سنگین استفاده می شود. این موتورها نیز تزریق مستقیم، خطی و شش سیلندر هستند. برخی از موتورهای V-8 و V-12 از این نوع هستند.

  • موتور برق دیزلی بزرگ

این نوع موتور برق، دارای توانی بیشتر از 750 کیلووات می باشد. کاربرد این موتورها در لوکوموتیوها، استفاده های دریایی و مکانیکی و برای تولید برق می باشد. در شرایطی که دوام و استحکام خیلی اهمیت دارد، این موتورها توانایی کار با سرعت 500 دور در دقیقه را دارند.

موارد کاربرد موتور برق دیزلی

  • خودروهای سواری

استفاده از این موتورها در خودروهای بزرگ تر، کامیون ها و خودروهای کوچک تر کاملا مشهود است.

  • لوکوموتیوها

لوکوموتیو های دیزلی برای اولین بار در سال 1913 پدیدار شدند و برخی از آن ها دوزمانه بوده و انواع مدرن آن به صورت دیزلی- الکتریکی طراحی شده اند.

  • کشتی های آبی

بر اساس کاربرد، نوع دیزل های مورد استفاده دریایی متفاوت می باشند. استفاده از موتور برق دیزلی چهار زمانه در قایق های نظامی و سایز متوسط مرسوم است.

موتور برق دریاییموتور برق دریایی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط با محصولات
اطلاعات تماس